Het Schoolleidersregister PO is een beroepsorganisatie die de ontwikkeling van de schoolleiders stimuleert. Schoolleiders zijn daarbij vooral zelf aan zet. Dat is te zien aan het Schoolleidersregister PO. Daar waar besluiten worden genomen zitten schoolleiders. In het bestuur van het Schoolleidersregister PO zitten drie schoolleiders, een bestuurder en een onafhankelijk voorzitter. Er zijn twee commissies die resp. registratie- en certificeringsbesluiten nemen. Deze commissies bestaan uit enkele tientallen schoolleiders en een paar inhouds- en accreditatiedeskundigen. De commissies zijn klankbord voor het bestuur: ze denken mee over beleid, de beroepsstandaard en de professionaliseringsthema’s. In 2017 zijn de eerste 16 schoolleiders opgeleid tot procesbegeleider van de valideringsgesprekken. Tijdens deze valideringsgesprekken valideren schoolleiders elkaars ontwikkeling in het kader van informeel leren. Zo ontstaat langzaam maar zeker een praktijk van mooie, diepgaande gesprekken tussen schoolleiders begeleid door schoolleiders.
Kortom: het zijn de schoolleiders die de beroepsorganisatie vormen. Als beroepsorganisatie laten we ons ook graag adviseren door deskundigen: zoals wetenschappers, maar ook stakeholders van de school. Zij denken mee over de kennisbasis, de beroepsstandaard en de professionaliseringsthema’s. Al deze ontwikkelingen versterken het beroep van schoolleider waardoor gewerkt kan worden aan een krachtiger schoolleider die een krachtige positie verdient.De individuele schoolleider is aan zet: door vierjaarlijks aan elkaar en de maatschappij te tonen dat hij een ontwikkeling heeft doorgemaakt die hem zelf sterker maakt werkt hij ook aan de ontwikkeling van zijn team, van zijn school en aan de leerresultaten van de leerlingen.
De komende jaren gaan we in gesprek over de beroepsstandaard, de kennisbasis en de professionaliseringsagenda. Dit alles met het oog op een lerend en veerkrachtig Schoolleidersregister PO dat werkt aan de versterking van het beroep van schoolleiders.